Home

Vad är det som låter när man knäcker ryggen

Knäck din rygg själv - 6 övningar för hela rygge

Självmanipulation - Att knäcka nacken/ryggen själv När du knycker till i nacken så att det knakar i nackens leder så känns det oftast väldigt skönt. Tyvärr är det en kortvarig känsla som orsakar dig nacksmärtor. Med varje knyck så ökar du rörelsen i den led du justerar själv och töjer i ledkapseln Det är den mellersta delen av ryggraden och om man ser till vanliga problem med denna sektion så handlar det om lokala problem som inte sällan syns i orådet kring skulderbladen. Detta som en följd av att bröstryggen har en naturlig krökning som vetter framåt - överdrivs denna, exempelvis genom en alltför ihopsjunken hållning, så kommer också de ovan nämnda problemen vid skulderbladen Vätskan minskar friktionen i lederna och fungerar som ett smörjmedel, dessutom innehåller den gaser. När du knäcker fingrarna så sträcker du ut det utrymmet. Det gör att det blir som ett vakuum,.. Forskare har länge debatterat vad som orsakar det knakande ljudet när någon knäcker fingrar eller andra leder. Redan på 40-talet kom de första teorierna om att det berodde på bildandet av. Att man får ont i händerna blabla när man blir äldre sen. Knäcker mina fingrar ofta trots att jag försökt sluta, lite som ett beroende. Mina låter mycket mer nu än vad de gjorde förut när jag knäcker de :(enlighten us!!! Har hört nånstans att det är vätskan mellan lederna som låter när man knäcker fingrarna

Ljudet, eller knaket som hörs uppkommer när en luftbubbla bildas och sen kollapsar i ledvätskan när leden sträcks vid manipulationsbehandling. Det finns inga vetenskapliga belägg för att det skulle vara farligt att sträcka en led så den knakar om det görs försiktigt Ni vet som när man knäcker fingrarna osv? Jag har börjat göra så med ryggen, det har liksom blivit en vana att varje gång jag stället mig upp efter att ha setat länge så böjer jag mig åt lite alla håll så knäcks ryggraden Svar: Låsningar kan ibland uppstå efter misstolkningar av ledens skyddsreflexer där muskel krampar okontrollerat och fixerar leden. Om detta kvarstår blir leden stel. En led kan bli nedsatt av en mängd olika orsaker som - stukningar som ger kvarstående ärrbildningar. - ensidiga rörelsemönster Röntgen av sacroilicaleder visar på inflammatoriska förändringar som kan ses vid Bechterews sjukdom. Om du sedan har en stelhet i ryggen så närmar du dig diagnos Becterew. Du har en förhöjd sänka som man kan ha vid många tillstånd men det är ändock ett tecken på att du har en inflammation i kroppen Är det bara så att du känner dig lite seg eller spänd i ryggen så skulle jag inte rekommendera att knäcka över huvud taget då det inte lär bli bättre utan snarare sämre i längden. Har du däremot ryggproblem så gå till en kiropraktor så blir det bättre om du samtidigt tränar upp de underliggande musklerna (dvs inte breda ryggmuskeln eller liknande)

Vad är det som låter när det knäcker? - NaprapatCentru

1. Nackspärr är enkelt att diagnostisera genom sitt karakteristiska plötsligt fastlåsta nacke.Detta är nackens motsvarighet till ryggskott.Ofta uppstår den låsta nacken vid uppvaknande eller vid en plötslig rörelse med nacken. Det gör ont man är hindrad från att röra på huvudet i en eller flera rörelser
  2. Ja det låter ju tyvärr som du har helt rätt... usch.. Men hur gör man annars om man är låst i ryggen, alltså hur låser man upp det om man inte knäcker det? Vad är alternativen
  3. Det är vanligt och gör oftast inte ont. Men om disken trycker mot ryggmärgen eller nervrötterna, kan det hända att du får ont i ryggen eller att du får ischias, som är en strålande smärta i benet. I sällsynta fall kan diskbråck ge domningar i underlivet och du får svårt att hålla dig när du behöver kissa eller bajsa
  4. Symptomen är oftast att man känner en svag stegrande värk och trötthet i ryggen. Vid uppvaknande på morgonen och vid träning, exempelvis lyft kan stelhet och hastig smärta upplevas. Svårigheter att promenera och röra på sig är oftast ett symptom på diskbråck, som även kan visa sig genom att man får svårt att kontrollera rörelser i benen och dålig känsel i fötterna
  5. Det där med att han knäcker är en dålig ovana, och brukar man göra för att det tillfälligt känns skönare när man knäckt. Problemet med det är bara att det kan vara så att det finns ett djupare problem som han inte får bukt med att göra så, och därför är det inte att rekommendera att göra, (har jag hört från en naprapat)
  6. Är det dåligt att knäcka ryggen medan du är gravid? Att knäcka ryggen medan du är gravid är bra så länge det görs med försiktighet. Var medveten om att obehag du känner i ryggen kan bero på babyens vikt och läge. Att knäcka ryggen kan vara svårare när graviditeten fortskrider
  7. Jag vet så många som går med ont i ryggen. Flera år med ryggbesvär. Sjukskrivna osv Men ingen söker hjälp hos en kiropraktor. - Sida

Sporter som är hårda mot ryggen inkluderar balett och basket, medan simning, pilates och yoga är exempel på bättre sporter som stärker denna del av kroppen.. Hur som helst är det viktigt att du väjer rätt typ av skor när du tränar, eftersom illasittande skor. Hur man knäcker ryggen Vad händer när man knäcker fingrarna (och är det farligt)? - här är svaret. av Sara Persson 11 mars, 2015, 16:1

kompresion är det som knäcker mest kotor, detta går oftast att laga men är väldigt farligt, det bästa skyddet är att träna rygg och inte ta för lite fart över stora plattåer. om du landar med ryggen på en sten så hjälper det givetvis. de flesta ryggskydd hjälper även till att hålla ihop mjukdelar osv fungerar som ett njur bälte «Ryggen» är ett ord som kan tolkas olika av olika personer. Många tänker nog på ländryggen, alltså den delen som är längst ned i ryggen när det pratas om ryggont. Orsaken kan vara att det är den delen av ryggen de flesta får smärta i. Andra tänker kanske på hela ryggraden när det pratas om «ryggen» Hormonerna påverkar hur och när kroppen utvecklas från barn till vuxen. Exakt vad det är som gör att puberteten startar vid en viss tidpunkt är ännu inte känt. Det finns också andra hormoner i kroppen som styr till exempel sömn, blodtryck och humör. Det är vanligt att humöret snabbt förändras Bra eller dåligt att knäcka ryggen . Vad händer när man knäcker fingrarna (och är det farligt)? - här är svaret. av Sara Persson 11 mars, 2015, 16:1 ; Uppsala Maskin & Verktyg AB har sedan starten 1925 varit leverantör av verktyg, maskiner, skyddsutrustning, industriförnödenheter och arbetskläder till yrkeskunder ; Det är inte farligt Jag träffar ofta patienter som är rädda för att bli knäckta, alltså för att få en behandling där man ger en snabb rörelse i en led och det låter knak. Jag vill klargöra att jag aldrig ger någon en sådan behandling som inte vill ha den. Ni kan vara lugna! Jag frågar alltid innan om det är ok och med de patienter som jag vet tycker att det är ok så säger jag ändå alltid.

Har du ont i ryggen? Såhär knäcker du ryggen utan att

Man brukar säga att man har en nerv i kläm i ryggen eller nacken, men det är mer som pågår än vad man kan tro! De 24 rörliga kotorna i din ryggrad skyddar din ryggmärg och dina nerver, samtidigt som de låter oss vända och böja oss Som det låter på din beskrivning så är det förmodligen inte ngn skelettskada och det är ffa den typen av skador som syns på slätröntgen. Nästa steg hade varit att eventuellt skicka dig på magnetkameraundersökning, men det lär inte hända på en gång eftersom detta är tämligen kostsamt - Det är kotor som har varit komprimerande och sprickor. Det låter ganska brutalt. Din smärttröskel är hög? - Själv tycker jag att jag är ganska mesig, så jag vet inte

Adrian, upplever du som att du måste/vill knäcka ryggen? Hmmm, det låter ju inge vettigt... alltså att skapa överrörlighet i leder som ska va stabila.. Runt lederna så finns det något som kallas synovialvätska (stavning?) I den vätskan bildas det ibland gasbubblor. När de spricker uppstår ett knäppande ljud som är väldigt likt ljudet som skulle kunna uppstå om två ben skulle gå emot varandra. Det är absolut inte farligt, egentligen mer irriterande Den vanligaste typen av skolios, som kallas idiopatisk skolios, är den som inte har någon förklarlig orsak. Skolios kan även bero på olika förändringar i ryggraden som påverkar ryggen när man växer. Det kan vara ett brott på en kota eller en godartad tumör, som gör att kotorna växer ojämnt och gör kotpelaren krokig

Ytterligare en parentes är att man får betala 120 i Malmö För mig hjälper inte sjukgymnaster nåt när jag har problem med ryggen. Kan inte träna bort smärtan utan det enda som hjälper är värktabletter och att själv knäcka ryggen rätt. Låter nästan som bubbelplast för övrigt De studier du hänvisar till pratar ju om ländryggsmärta, en ganska diffus diagnos som lika gärna skulle kunna komma från muskel eller ledsmärta. Tror många tror att ett eller några sämre lyft kommer leda till diskbråck men precis som du skriver ovan är det upprepning som troligen skadar

Vad är det som knakar och knastrar när man rör kroppen

1. Vad händer när man knäcker fingrarna (och är det farligt)? - här är svaret. av Sara Persson 11 mars, 2015, 16:10. Kan inte du heller låta bli att knäcka dina leder? Då ska du kolla in det här klippet - som bland annat visar vad som hände med mannen som testade att knäcka bara den ena av sina händer i 60 år. Mer
  2. Under puberteten kan man också få strimmor i huden, så kallade hudbristningar. Det kan bero på hormoner eller på att huden sträcks ut snabbare än den hinner anpassa sig. På tjejkroppar är det vanligast att få bristningar på brösten, höfterna och låren. På killkroppar är det vanligast på ryggen och axlarna
  3. För många människor finns det något om att knäcka ryggen som bara känns så bra. Låt oss vara ärliga: Den intensiva sträckan som leder till det häftiga poppande ljudet är så tillfredsställande, för att inte tala om en välkommen (om än tillfällig) lättnad för täthet eller ömhet i ryggen eller nacken. Naturligtvis är inte allt [
  4. Man saknar inte kon förrän båset är tomt. Vi är positiva till det nya medicintekniska regelverket. Det innehåller väldigt många bra element. När alla delar är på plats och institutionerna fungerar som de ska, kommer MDR kanske att ha givit bättre förutsägbarhet och regler anpassade för nya teknologier

Din partner vet därför ofta precis vad det är du behöver: en kram, choklad eller kanske bara lite tid för dig själv Du blir lyssnad på, PÅ RIKTIGT Din partner lyssnar inte bara på dig för att hen måste, utan för att hen verkligen bryr sig och VILL lyssna Ett annat exempel på onormal andning är vad som brukar kallas för agonal andning. Det är ett tillstånd som kan drabba en person som precis råkat ut för ett hjärtstopp. Vid agonal andning andas den drabbade med djupa men enstaka och ojämna andetag. Detta är att räkna som onormal andning och ska inte förväxlas med normal andning Många upplever att ljudet reduceras när de tränar musklerna som omgärdar lederna. Troligtvis är det som sker då att ledytorna avlastas och rörelsekordinationen i nacken förbättras. En bra övning är att ligga på rygg och skjuta in hakan mot halsen, så att nackmusklerna sträcks ut. Upprepa rörelsen och försök skapa en dubbelhaka jag har lyckats med att komprimera 2st ryggkotor och när jag får som du säger det känns som en kniv i ryggen och man kan knappt andas för det gör så jävla ont då åker jag direkt till en kiropraktor så han får knäcka till ryggen då går den värsta smärtan över direkt sen effter någon dag är man helt bra igen

Det känns som om den behöver knäckas ungefär som när man knäcker fingrarna, men det går inte. Idag såg jag när jag tittade på min fot att det har bildats en hård knöl på leden, den är ca. 1cm i diameter och sticker ut ca 4mm. Det gör lite ont när man rör på den. Vad är detta och vad kan jag göra åt det? / Robert, 30 år När ledkapseln sträcks frigörs gas, vilket resulterar i ett knastrande eller knakande ljud. Det relativt vanligt och i det flesta fall helt ofarligt. Denna typ av ljud uppstår på samma sätt som när folk knäcker med fingrar och händernas leder

Det beror på vilka övningar du gör och om du tar i så mycket som tanken är. (Du ska alltså ge ALLT, och helst vara helt slut när det är klart.) Men enligt forskning ska det ge snabba resultat på uthållighet, explosivitet och muskeltillväxt. Och ha effekt på fettförbränningen också När vi väljer vård letar vi efter bra vård. För att hjälpa patienter att finna vård som de får förtroende för tror vi att man vill veta vad som är bra hos en vårdgivare. Därför publicerar vi omdömen som berör det positiva hos vårdgivaren. Man måste uppge en e-postadress när man lämnar ett omdöme Du kanske kan känna igen detta uttryck, då man ofta pratar om att man ska gå till kiropraktorn och knäcka ryggen. Detta var dock ett väldigt nedsättande uttryck som inte var så upattat av utövaren, så det är ingen smart idé att börja kalla kiropraktorer för kotknackare idag inte

Diskbråck är vanligt och märks inte alltid. Men det kan också ge en molande värk i ländryggen. Vid ett diskbråck är en disk i ryggraden skadad och inflammerad vilket ger upphov till smärta i ryggen som strålar ned i benet. Diskbråck kan förekomma i hela ryggraden, men är vanligast i halsryggen och ländryggen Om det är nåt allvarligt som kan förstöra ditt rykte, kanske du behöver prata med den som började sprida det. - Brianna. Om nån pratar bakom ryggen på dig, så hämnas inte genom att göra samma sak mot den personen. Då sjunker du till samma låga nivå.. - Olivia

Knakar och knäpper det i dina leder? Slipp Hälsoli

Samtidigt som det gör ont vid skulderbladet. När jag slappnar av för att sedan röra axeln fram och tillbaka hoppar och knakar den till vid ett och samma ställe varje gång (endast på bakvägen). Medans det på min friska axel flyter på utan stopp. Minns inte exakt när problemet uppkom eftersom det är lite som en vardag just nu Det kan också vara en del av kommunikationen mellan en katthona och hennes ungar. Viktigt att veta är att katter även kan spinna när de är riktigt rädda eller har mycket ont. Då använder katter spinnandet för att lugna ner sig själva. Varför katter klöser på möbler. Det vanligaste svaret är att katter vässar sina klor Det gör lite smått ont sådär som man kan få i fingrarna ibland, men när man knäcker till dom försvinner smärtan. Min idé var att gå till en naprapat som får ta en kik och knäcka till lite. Problemet är ju att jag är som sagt oppererad och har stänger i ryggen och vill därför gå till någon som har hanterat skolios opererade. Om du som tjej är helt ny inom styrketräning finns en stor chans att du kommer både bli av med lite underhudsfett samtidigt som du bygger muskler. Eftersom muskler väger mer än fett så kommer du gå upp i vikt samtidigt som du kommer bli smalare! Många tjejer tittar på vågen, märker att de går upp i vikt och slutar träna/äta så mycket Du är grym! Det är så bra att du pratar om utmattningssyndrom och informerar om vad det är och hur det uttrycker sig. Grät när jag såg din video om saker man inte ska säga till en utbränd för jag kände igen så mycket skit jag fick höra under min utmattning. Fortsätt som du gör, du är awesome <

Nej, det är inte farligt om det inte gör ont och vetenskapens bästa svar på vad som händer när man knäcker fingrarna är att ledvätska som finns mellan benen utsätts för en plötslig tryckförändring när man drar i fingret eller trycker på det. När mellanrummet i leden utvidgas bildas ett undertryck i ledvätskan, därmed uppstår ett hålrum eller en luftbubbla Vad är det som låter? mar 3, 2014. Krasande ljud i nacken uppstår vanligast senare i livet. Om du haft ett titta-ner-med-huvudet-arbete, som kontorsarbete eller arbetat som svetsare ett helt liv, då har dina facettleder Det du hör ljudet av är troligtvis facettledsartros Runt alla leder i kroppen har vi ledkapsel, vätska och gaser. Det som händer när en led separeras, exempelvis när du drar i ditt finger, är att det skapas ett mellanrum i leden och ett vakuum bildas. Ljudet som bildas är detsamma som när du ex tar av en sugpropp från en glasruta, och man får det här plopp-ljudet Terapisnack är ett psykologiforum för dig som har frågor om psykoterapi, panikångest, självkänsla, relationsproblem, relationsbekymmer, otrohet, svartsjuka och mycket mer. Som medlem kan du själv ställa frågor och få svar av andra medlemmar som är intresserade av psykologi. Det är helt gratis att bli medlem och det tar bara någon. Jo, det är nog allt detta, men det som mest får mig att koka av ilska är att han har rätt - patriarkatet håller hans rygg. För det första för att det inte blir någon rättegång och att flera stora media sänder live från presskonferensen i hans trädgård när han kommer hem från häktet. Utan att ha en aning om vad han ska säga. Det är ett bevis på att han är en betrodd man som bör få tala ut. Där i trädgården anför han till sitt försvar att han är lite kladdig.

Vad händer när man knakar med fingrarna? illvet

Oavsett om du tycker om känslan när det knakar till i ryggen eller inte, kan ljudet uppfattas som lite läskigt av vissa. Men trots att det knakar till är det ingenting som knäcks i kroppen. - Det är ingenting som knäcks, utan utan ljudet som uppstår är en gasbubbla som bildas och brister när en led separeras snabbt Vad man bör och inte bör göra när man fysisk träning som är långsam och inte ger kan översträcka de nedre musklerna i ryggen. Det är tillrådligt att cykla.

Knäcka fingrar - farligt eller kanske hälsosamt? Hälsoli

Det är inte förrän det börjar kännas bättre efter behandling och ryggen fungerar mer normalt igen som man förstår hur det verkligen ska kännas. Orsaken till bröstryggbesvär Orsakerna kan var många och kan komma direkt efter en skada eller efter en tid om ryggen blir utsatt för felaktig belastning, för lite belastning eller överbelastning Det vanligaste är att man har gått ut med ett pris man själv bedömer är rimligt och när de då har provridit och bestämt sig så återkommer de med ett påstående om att det finns en häst som har samma meriter som kostar lite mindre till salu

Det är de som ska få få arbete när man vinner en upphandling. Samhall vet att det har ryggen fri och kan göra vad det vill. Du är anställd på Samhall därför att du har en arbetsförmåga och vi är intresserade vad du kan göra och inte vad du inte kan göra! Det låter bra och kan fungera bra,. När jag hade kommit halvvägs i ritandet sköljde det över mig som en kalldusch, helvete vad det här kommit bli jobbigt. Det är totalt 145 mil och nästan 25000 höjdmeter. På de första 53 milen klämmer man av 9000 höjdmeter och på de sista 25 milen, när man redan har 120 mil i benen, ska man släpa sig över 6000 höjdmeter

Självmanipulation - Att knäcka nacken/ryggen själ

1. uter, men det är inte samma sak som att det är bra. Oftast är det skadligt, säger McGill. Tre ryggövninga
  2. rygg och som fångade upp
  3. a oknäckta bokryggar Det finns två typer av böcker: den nyinköpta och den vällästa. Båda har sitt men givet är att man inte ger sig på någon annans oöppnade bok
  4. hund mötte jag fyra tjejer med varsin hund. Raserna var av större typ, två schäferblandningar, en boxerliknande och en sån där lurvig stor sak typ huskyliknande*s* (är inte duktig på raser tyvärr). På långt håll såg jag att tjejen med boxern satt och tryckte ner hunden med ett knä på höften ochh med händerna höll hon ner framdelen
  5. När lärarna i årskurs 6 satte betyg för första gången i julas var det många som inte använde hela betygsskalan. Detta strider mot Skolverkets krav. Lärarna anger tidspress, osäkerhet och brist på fortbildning som skäl. Här kan du läsa lärarna egna ord om första betygssättningen i årskurs 6
  6. När en person spricker i ryggen, orsakar den plötsliga rörelsen luftfickor i ledens synovialvätska att reagera med ett knäppande eller sprickande ljud. Även om det kan kännas bra att spricka i ryggen kan det leda till skada och det kommer inte att ta itu med eventuella underliggande tillstånd som kan orsaka obehaget

En mötesplats för föräldrar med tonåringar, tonåringar, diskussionsforum, tonårsdepression, tonårsproblem, artiklar om tonåren, tonårsföräldrar, alkohol och droger, kärlek och sex, ungdomsbrott, psykologiska diagnoser i tonåren mfl. Välkommen Frakturer i ryggen indelas i stabila och instabila skador. Stabila skador är frakturer utan påverkan på nervvävnad och där nervvävnad inte är hotad. Instabila skador är frakturer som kompliceras av skada på nervvävnad eller där nervvävnad är hotad. Se separat beskrivning av ryggmärgsskada Klagar barn eller ungdomar på ryggont kan detta vara en skolios. Det är därför viktigt att lyssna och få en kiropraktor att kontrollera problemet och inte avfärda det som växtvärk. Viktigt att komma ihåg är att för vissa är operation det enda alternativet. Oftast handlar det om människor som haft en krökt ryggrad sedan mycket ung ålder, eller till och med sedan födseln, där barnet sen hållits under kontroll av barnläkare

Ryggraden.se Allt du behöver veta om rygge

Men även här går det använda fingrarna, en sexleksak eller en strap-on. Bildkälla: Deon Black / Unsplash 5. Rida bak-och fram. Även kallad reverse cowgirl är precis som det låter. Alltså att den som är ovanpå och rider sitter på andra hållet istället Tänkbara orsaker till akut smärta och spänningar i nacke som i dagligt tal kallas just nackspärr, är många. Många gånger kan det bero på att du har en dålig arbetsställning som är ensidig och ej ergonomisk. Det kan även beror på felaktigt sovställning Knakar I Ryggen Knakar I Ryggen När Jag Går Knakar I Ryggen Vid Situps. tillbaka. On. 2021 Är det farligt att knäcka fingrarna? pic. Pisksnärtsskada - whiplashskada Vad är det som låter när det pic. Skippa sit-ups och rädda din rygg. Slemsäcksinflammationer uppstår vanligtvis till följd av långvarig belastning av höften. Tillståndet kan utlösas av att man har gått och stått länge, av fall på höften eller ett förändrat gångmönster. Men inflammationen kan också vara ett resultat av sjukdom och felställningar i rygg eller bäcken eller i benen. Diagno Del 7 - Självmanipulation - Att knäcka nacken/ryggen När du knycker till i nacken så att det knakar i nackens leder så känns det oftast väldigt skönt. Tyvärr är det en kortvarig känsla som orsakar dig nacksmärtor. Med varje knyck så ökar du rörelsen i den led du justerar själv och töjer i ledkapseln . Det enkla svaret är ne

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Skitsnack är ofta en signal på att något är fel. Kanske i organisationen, på det högsta ledarskapet eller rentav på ditt eget chefskap. - I viss mån får du som chef räkna med att vara utsatt för prat bakom ryggen. I synnerhet när dina medarbetare är pressade och osäkra, som vid omorganisationer eller andra förändringar Alla börjar på ruta ett. Det är en ganska vanlig vanföreställning hos folk att vissa skulle ha lättare än andra att hålla sig i form eller att bygga muskler. Får själv ofta höra, jamen du har ju så lätt för dig och du har ju minsann alltid varit smal Hälsa är det viktigaste för oss människor. Här på Hälsa.iFokus kan du ställa frågor och diskutera med andra medlemmar och läsa nyttiga artiklar När hon får frågan vad som har fungerat den här gången som inte funkade med Johan säger Susanna att det helt enkelt inte var en bra matchning. - Det var så mycket som inte stämde. I botten är det ju det att våra värderingar skilde sig väldigt mycket och det genomsyrade hela våran relation

• SAS återbetalning Covid.
  • Jonas Leksell hund Puck.
  • Dove brun utan sol lotion.
  • Waltham Watch value.
  • Tystnadsplikt arbetsgivare.
  • Liebhart's Kekse.
  • Däckskiftarna Stuvsta.
  • Maître Gims net worth.
  • Skrivare skriver ut blanka papper Canon.
  • GP fyrverkeri kostnad.
  • Cykelöverdrag Clas Ohlson.
  • Battery inverter for camping.
  • TV hörlurar med sladd.
  • Dell XPS won t charge.
  • Species Rotten Tomatoes.
  • Flodkryssning Wien.
  • Golf GTD 2018.
  • Kopp's menu.
  • Velcro Deutsch.
  • Basinkomstpartiet.
  • Åt höger webbkryss.